my sweet liitle world

my sweet liitle world
my son

Monday, August 26, 2013

Belanja Kahwin oh Belanja Kawen

Alamak basi sudah isu ni... wahahaha

Tadi aku borak dengan budak- budak ofis menganai kos perkahwinan...
Bila diorang sebut amount-amountnya... terngangala juga mulut... nasib baik lalat tak sempat nak masuk...kihkih...

Masing - masing bagi tau belanja kawen diaorg semua puluhan riban... Uiks... Kos pelamin.. sekian riban, kos hantaran sekian... kos makanan sekian... kos bla..bla...bla.. n bla sekian...

Huih.. jenuh gak la jari aku mengira... tak cukup tangan dengan kaki sekali ambik bahagian ( :P part nie konpemla tipu jer lebihkn :P)

Tapi part terkejut beruk tu memangla... hm... ader sorang ofis mate aku ni nak kawen n dia bagi tau sebelah pihak jer perbelanjaan mencecah 20k dan keatas.... Seriously mahalla kn bagi orang macam aku...

N dulu time aku kja kat aeon selalu gak ader cust bg tau nak wat loan coz nak bertunang n wedding...
hm... aku tak taula resionalnya buat korangkan...

Tapi kan melalui pengalaman and pendapat aku yg tak berapa nak bernas ni ( for some people opinion) la kan... better korang fikir dua...tiga...empat...lima n till infinityla dulu sebelum korang decide nk wat wedding of the year if budget kurang...

knapa aku kata macam nie... maybe some people cakap eleh jelousla tu... we all kawen grend... uolz  yang ado... hahaha ini jawapannya.. ( ada ak kisah... hahaha... just kidding) :P

huhuhu... Sebagai org yang berpengalaman setahun jagung didalam berumah tangga ni... kehidupan lepas kawen tue yg penting... Bukan semasa majlis...

Hm selepas berumah tangga semua berubah... tambahan kalau rezeki korang awal untuk terima anak...
macam aku... hihihi...selepas sebulan kawen dah muntah2.. demam n sebagainya... (mengandung sudah)

Seriuosly kos korang akan meningkat... dari segi hospitality dan boleh dikatakan perbelanjaan jugakla...
especially bagi orang perempuan... tahap ke excited korang akan melonjak seperti gunung berapi if korang tengok barang baby...wa... nak tu nak ni... klo boleh satu pasar raya korang nak borong untuk anak korang... (betul ker? hahaha entahla... sib bek aku neutral jer... yg penting kelengapan anak cukup itu dah memadai... klo boleh baju new born tu just sikit jer.. sebab badan baby akan cepat membesar dengan jaya nya...contoh terbaik anak aku...dah pakai baju utk budak umo 2 taun... umo skung baru dekat 6 bulan.. hahaha Berjaya ibu breast feedingkn anak ibu sehingga membesar dengan cepat dan sihat... (:P tetiba terkembang kempis plak idungku ini ..) hahaha..

Oppppssss lari tajuk kejap...

Itu belum lagi kos susu anak, lampin pakai buang.. kos pengasuh dan sebagainya...
Mungkin susu tu boleh wat deduction kalau ibu-ibu sanggup breast feeding anak-anak... sebab terdapat segelintir ibu yang mengalami kesukaran untuk berbuat demikian kerana kekangan masa disebabkan factor pekerjaan dan sebagainya..

Sekiranya tiada ketahanan mental, emosi, rohani, fizikal dan ekonomi yang kukuh.. Pasti akan terjadi krisis atau pergolakan di dalam sesebuah institusi kekeluargaan (alamak skemanya ayat.. huhuhu)

Untuk satu majlis perkahwinan yang meriah bagi kedua pihak maybe perbelanjaan termasuk hantaran dalam 35k.. itu pun kalau wedding tu tak wat kat hotella kan... Campur ngan interest ( bagi yang sanggup wat loan... wahaha...) nanti gedebak gedebuk sewa rumah, makan, minyak, utiiti, ansuran kereta and if dah ada anak kos pengasuh, kos anak dan sebagainya.. Pasti secara tak langsung akan terasa bebanan... and yang worst sekali... mungkin akan terjadi perpisahan disebabkan tekanan tersebut... ( konflik melanda walaupon ansuran still berjalan..) huhuhuhu Nauzubillah... harap2 dijauhkanlah....

Pada aku lakan... biar kita bersederhana semasa berkahwin.... yang penting kalau boleh biar kita dirikan perkahwinan dengan hasil titk peluh kita sendiri..buakan PAMA.. baru kita lebih menghargai dan menyayangi ikatan tersebut.. Wallahualam... Sama-sama renungkan...


No comments:

Post a Comment