my sweet liitle world

my sweet liitle world
my son

Monday, September 3, 2012

Fakta berat badan yang perlu diketahui semasa mengandung

1) Gemuk boleh diturunkan secara genetik

Saintis telah menemui “gen gemuk” di dalam tikus gemuk beberapa tahun yang lalu. Kini, gen yang sama telah ditemui dalam manusia yang meningkatkan kemungkinan untuk menghidap penyakit kencing manis. Hasil kajian menunjukkan, manusia yang mempunyai dua salinan gen tersebut mempunyai risiko sebanyak 40% untuk mendapat kencing manis dan 60% untuk menjadi obes (gemuk) berbanding yang tiada gen tersebut. Bagi yang mempunyai satu salinan gen ini juga didapati mempunyai berat badan yang lebih daripada normal. Faktor ini boleh diubah dengan menjaga pemakanan dan bersenam supaya sentiasa mencapai berat badan ideal.

2) Kandungan sel lemak lebih tinggi dalam sesetengah manusia

Sesetengah orang mempunyai kandungan sel lemak sehingga 2 kali ganda lebih tinggi. Golongan ini akan tetap mempunyai kandungan sel lemak yang sama walau pun berat badan mereka berkurangan. Sel-sel lemak terbentuk sejak kecil dan berhenti dihasilkan apabila mencapai usia remaja. Sel-sel ini terbentuk sejak umur 2 tahun lagi bagi sesetengah yang mempunyai sel-sel lemak yang tinggi. Tetapi, jangan risau! Apa yang penting ialah saiz sel-sel lemak tersebut. Golongan yang mempunyai kandungan sel-sel lemak yang tinggi tetapi bersaiz kecil adalah lebih baik daripada golongan yang mempunyai kandungan sel lemak yang rendah dan bersaiz besar. Walaupun anda tidak berupaya untuk mengurangkan kuantiti sel-sel lemak dalam badan, anda berupaya mengawal saiz sel-sel lemak supaya tidak terdedah kepada risiko penyakit.

3) Metabolisma badan boleh diubah

Dalam satu kajian yang dijalankan terhadap pasangan kembar yang mempunyai berat badan yang berbeza (seorang kurus dan seorang lagi gemuk), saintis mendapati sel lemak dalam individu kembar yang gemuk mengalami perubahan metabolisma yang meyebabkan lemak lebih sukar dibakar. Saintis tersebut membuat kesimpulan, lebih banyak lemak seseorang, lebih perlahan metabolisma anda, maka lebih sukar untuk anda menurunkan berat badan. Cara untuk mengatasinya ialah dengan melakukan aktiviti-aktiviti fizikal yang mencukupi seperti berolahraga, bersukan dan bersenam.

4) Tekanan boleh menggemukkan

Kajian yang telah dijalankan terhadap tikus yang dikenakan tekanan (seperti diletakkan dalam suasana bising dan sejuk) menunjukkan tikus-tikus ini lebih tenang apabila diberikan makanan berkarbohidrat tinggi. Apabila makanannya ditukar kepada yang kurang kandungan karbohidrat, hormon stres dalam badan tikus meningkat. Situasi yang sama ditemui dalam manusia. Apabila kita terdedah kepada tekanan (seperti bos yang mendesak, masaalah kewangan dan sebagainya), keinginan untuk menikmati makanan yang berkarbohidrat tinggi (seperti makanan manis) meningkat kerana makanan sebegini akan meredakan stres.

Hormon stres juga akan menyebabkan lemak disimpan dalam kadar yang lebih tinggi. Di zaman purba, suasana tertekan seperti dikejar harimau atau musim kemarau menyebabkan proses penyimpanan lemak lebih logik kerana mereka memerlukan tenaga berlebihan untuk mengatasi situasi tertekan tersebut. Walaubagaimana pun, kehidupan kita pada hari ini lebih terdedah kepada situasi tertekan yang kurang aktif seperti termenung memikirkan masaalah atau duduk menyiapkan kerja pejabat yang bertimbun. Maka, kalori yang terkumpul semasa tertekan tidak digunakan dan berkumpul sebagai lemak terutamanya di bahagian perut. Ini boleh dielakkan dengan meredakan stres seperti beriadah, bermunajat, membaca Quran dan meluangkan masa bersama keluarga tersayang.

5) Ibu mengandung yang gemuk berkemungkinan mempunyai anak yang berobesiti tinggi

Kajian terhadap tikus menunjukkan ibu tikus yang obes semasa mengandung mempunyai kandungan gula dan lemak yang tinggi dalam rahim. Akibatnya, penghasilan protin yang boleh mengganggu sistem metabolik dan kawalan pemakanan di dalam otak bayi yang sedang berkembang. Kajian yang dijalankan terhadap tikus kebiasaannya boleh diaplikasikan terhadap manusia. Pakar perubatan dari University of New York telah membandingkan anak-anak yang dilahirkan oleh ibu yang sama tetapi mempunyai berat badan yang berbeza semasa mengandung. Anak-anak yang dilahirkan semasa ibu tersebut mempunyai berat badan ideal didapati tidak mempunyai masalah obesiti berbanding anak-anak yang dikandung semasa ibu tersebut gemuk. Jadi, anda sebagai ibu boleh membantu menentukan tahap kesihatan bakal anak yang dilahirkan dengan mengamalkan pemakanan sihat semasa mengandung.



6) Tidur yang mencukupi untuk mengurangkan berat badan

Individu yang kurang tidur akan menyebabkan rasa lapar. Kenapa? Penyelidik dari Univeristy of Chicago melaporkan, kekurangan tidur akan menyebabkan gangguan hormon dimana peningkatan hormon ghrelin (penyebab rasa lapar) dan penurunan hormon leptin (penyebab rasa kenyang) berlaku. Jadi, kita akan berasa lapar walaupun sebenarnya perut sudah pun kenyang. Amalkan tidur yang mencukupi (7-8 jam sehari) sebagai ubat diet yang paling mudah dan murah.

7) Berat badan pasangan boleh mempengaruhi berat badan anda

New England Journal of Medicine mendapati jika suami atau isteri mengalami obesiti, risiko pasangannya untuk turut obes meningkat sehingga 37%. Alasannya, gaya hidup pasangan akan mempengaruhi gaya hidup anda jua. Jika pasangan anda mengamalkan gaya hidup yang sihat, anda juga akan terpengaruh disebabkan anda berasa lebih sihat dan ceria. Sebaliknya, jika pasangan anda mengamalkan gaya hidup kurang sihat, ia turut mempengaruhi anda untuk menikmati makanan yang kurang sihat tetapi amat menggembirakan deria rasa. Kesimpulannya, jadilah pasangan yang mempengaruhi ke arah gaya hidup yang lebih sihat. Apatah lagi, jika anda isteri yang sentiasa memasak makanan yang sihat dan menyajikan juadah yang sihat untuk keluarga tersayang.

8)Virus boleh menyebabkan kegemukan

Virus yang dikenali sebagai adenovirus merupakan punca masaalah kesihatan pernafasan sehinggalah usus. Virus ini dikaitkan dengan kegemukan apabila penyelidik dari University of Wisconsin menyuntik ayam dengan pelbagai virus dan mendapati beberapa jenis virus mengakibatkan ayam menjadi lebih gemuk. Sel-sel stem yang berfungsi memperbaiki sistem dalam badan individu dewasa didapati bertukar kepada sel-sel lemak apabila dijangkiti virus-virus tersebut.

9) Makanan boleh menyebabkan ketagihan

Ketagihan memakan tidaklah seserius ketagihan dadah. Walaubagaimana pun, penyelidikan yang melibatkan individu-individu menamakan makanan kegemaran mereka mendapati, bahagian otak yang menjadi aktif semasa menamakan makanan kegemaran adalah sama dengan bahagian otak yang aktif di dalam penagih dadah. Keadaan ini mungkin disebabkan oleh hormon dopamin yang dikaitkan dengan motivasi dan keseronokan. Tindak balas ini menyebabkan kita makan dengan lebih banyak kerana rasa seronok dan puas apabila menikmati makanan kegemaran, tambahan lagi jika ia dinikmati dlam keadaan tertekan!

10) Jangkitan kuman di telinga boleh mempengaruhi deria rasa

Penyelidikan di University of Florida mendapati individu yang berumur 35 tahun ke atas yang pernah mendapat jangkitan kuman di telinga mempunyai risiko 2 kali ganda menjadi gemuk. Jangkitan kuman di telinga boleh merosakkan saraf yang mengakibatkan deria rasa terhadap makanan manis dan berlemak meningkat. Akibatnya, individu yang pernah mendapat jangkitan kuman di telinga akan lebih menggemari makanan manis dan berlemak sekaligus menyebabkan kegemukan. Bagi individu yang mengalami masaalah ini, cari alternatif lain bagi makanan manis dan berlemak seperti buah-buahan dan makanan kurang lemak tepu. Bagi yang merokok, ketahuilah bahawa asap rokok boleh meningkatkan risiko jangkitan kuman di telinga kanak-kanak. Merokoklah di tempat yang berjauhan dengan kanak-kanak atau lebih baik lagi, berhenti merokok!

11) Antioksidan berfungsi sebagai anti-gemuk

Radikal bebas bukan sahaja merupakan punca kita nampak tua, tetapi ia juga boleh bertanggung jawab menjadikan kita gemuk. Radikal bebas ini merosakkan sel-sel yang berfungsi memberitahu kita sudah kenyang. Makanan yang kaya dengan lemak dan gula mengandungi radikal bebas yang tinggi. Elakkan makanan ringan dan tingkatkan pengambilan makanan kaya antioksidan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran.

12) Pastikan anda gemuk dan sihat


Bancian yang dijalankan di Amerika Syarikat mendapati 51% individu dengan berat badan berlebihan dan lebih 32% individu obes mempunyai tekanan darah, tahap kolesterol dan gula yang normal. Ia turut melaporkan 24% individu dengan berat badan yang normal mempunyai masalah metabolik yang boleh mengakibatkan penyakit kronik seperti sakit jantung. Daripada bancian ini, boleh disimpulkan bahawa saiz badan bukanlah penentu kesihatan seseorang. Yang pentingnya ialah apabila seseorang mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti berikut:

  • Melakukan aktiviti fizikal selama 30 minit, 5 kali seminggu. Senaman, berjalan, naik tangga, berbasikal atau aktiviti yang menaikkan kadar denyutan jantung dikira sudah mencukupi.
  • Ambil karbohidrat dalam bentuk bijirin penuh.
  • Tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Elakkan makanan berlemak tepu dan lemak trans.
  • Makan makanan berprotein tinggi (tauhu, ikan, dada ayam) dan kurangkan makanan berprotein yang bercampur dengan lemak (daging, paha ayam, burger, sosej)

No comments:

Post a Comment